wyłącznik silnikowy

Czym jest i jak działa wyłącznik silnikowy?

Silniki elektryczne to urządzenia, bez których nie funkcjonowałyby linie produkcyjne w zakładach przemysłowych, maszyny fabryczne czy schody ruchome. Wyłączniki silnikowe to urządzenia chroniące silniki elektryczne przed zwarciem. Dziś opowiemy nieco więcej na temat tego małego, ale jakże ważnego komponentu instalacji elektrycznej z silnikiem elektrycznym.

Wyłącznik silnikowy – termik

Wyłącznik silnikowy to inaczej „termik”. Urządzenie to ma kształt małej plastikowej kostki z rozmieszczonymi froncie klawiszami bądź pokrętłem. Wyłączniki silnikowe stosuje się w instalacjach z silnikiem elektrycznym. Komponent ten zabezpiecza całą taką instalację przed zwarciem. Styczniki w instalacji z silnikiem elektrycznym, powinny być więc zainstalowane za wyłącznikiem a przed silnikiem, dzięki czemu termik będzie chronił oba urządzenia przed uszkodzeniem.

Funkcje wyłącznika silnikowego

Podstawową funkcją termika jest ochrona pracy silnika elektrycznego. Silniki elektryczne to urządzenia silnie narażone są uszkodzenie w trakcie działania. Są narażone na intensywną eksploatację, a ponadto każdy z nich posiada swoje graniczne parametry działania, które mogą zostać przekroczone na przykład w wyniku zwarcia czy przeciążenia. Skutkiem takiego przeciążenia może być w najlepszym wypadku uszkodzenie silnika w najgorszym zaś przepalenie instalacji lub co gorsza, pożar.

Wyłącznik silnikowy a bezpiecznik (topik)

Opisany wyżej sposób działania wyłącznika silnikowego może nieco przypominać działanie bezpiecznika. Oba te komponenty jednak różnią się od siebie i stosuje się je w innych typach instalacji elektrycznych. Jakie są podstawowe różnice pomiędzy wyłącznikiem silnikowym a tradycyjnym bezpiecznikiem (zwanym również topikiem)?

  • Wyłączniki silnikowe są dużo bardziej czułe na przepięcia – mogą działać nawet do 1000 razy szybciej niż tradycyjne bezpieczniki.
  • Wyłączniki silnikowe są mniej awaryjne od bezpieczników – ze względu na swoją specyficzną konstrukcję bezpieczniki zazwyczaj wypalają się w momencie wystąpienia zwarcia. Wyłącznik silnikowy wykazuje dużo większa odporność na wysokie napięcia, a wspomniana wyżej szybsza reakcja na przeciążenia pozwala na ekspresowe wyłączenie napięcia i ochronę w ten sposób termika oraz pozostałych urządzeń. W większości wypadków przy wystąpieniu awarii nie ma konieczności wymiany wyłącznika silnikowego.
  • Trójfazowe silniki elektryczne zabezpieczane topikami są dużo bardziej narażone na poważną awarię. Dzieje się tak dlatego, że w takim typie silnika każda faza zabezpieczona jest jednym bezpiecznikiem (topikiem). Zdarza się, że wskutek przeciążenia topik zabezpieczający jedną z faz przepala się, natomiast pozostałe dwa pozostają nienaruszone. W efekcie zabezpieczony wyłącznie na dwóch fazach silnik pracuje dalej w stanie przeciążenia, co prędzej czy później zakończy się poważną awarią.

Fosskia – wiemy jak zabezpieczyć każdą instalację

Codziennie doradzamy naszym klientom w kwestii doboru odpowiednich komponentów instalacji elektrycznej. Zapraszamy do kontaktu – chętnie pomożemy dopasować rodzaj termików do mocy silników elektrycznych zastosowanych w danej instalacji.